پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی



کردستان می‌تواند در حوزه ترانزیت و صادرات نقش موثری ایفا کند

تاریخ انتشار: 1398/07/18

سید البرز حسینی در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از مرز باشماق اظهار داشت:  مرز باشماق مریوان در سال ۸۵ به عنوان مرز رسمی در ۷/۵ هکتار مساحت ساماندهی شد وی افزود: طبق سند آمایش مرز باشماق مریوان یکی از مرزهای استراتژیک است که با دو کریدور شرق به غرب آسیایی و شمال اروپا در یک مسیر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان ادامه داد: ۵۵۰ تردد ورودی اعم از ترانزیت و صادرات و ۹۵۰ تردد خروجی در این مرز انجام می‌شود.
وی گفت: در این حجم از ورودی و خروجی ۷۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۸۰ میلیون دلار صادرات که عمدتا مواد نفتی و مصالح ساختمانی است انجام می‌شود.
حسینی تصریح کرد: مرز باشماق مریوان از حیث ورودی رتبه چهارم کشور و از حیث خروجی رتبه دوم کشور را دارد.
وی یادآور شد: مسیر ترانزیتی بندر شهید رجایی به مرز باشماق دومین مرز ترانزیتی پرتردد کشور است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان افزود: در استان کردستان ۶۴ نقطه حادثه خیز داریم که قریب به ۵۰ درصد این نقاط در مسیر مرز باشماق قرار دارد و سالانه چندین واژگونی‌ کامیون در این مسیر اتفاق می‌افتد که آثار زیست محیطی بسیاری هم برجا می‌گذارد.
وی ادامه داد: هر چند ۳ پروژه در این مسیر فعال هستند اما از لحاظ اعتباری مشکلاتی دارند که لازم است برای تکمیل سریعتر این پروژه‌ها اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند.
وی به مشکلات داخل پایانه مرز باشماق اشاره کرد و گفت: نبود مدیریت واحد، نبود سردرب واحد، نبود پارکینگ مسافربری و تداخلات ترافیکی عمده مشکلات داخل پایانه است.
وی اصلی‌ترین مشکل مرز باشماق را نابسامانی ترافیکی و معطلی طولانی کامیون‌ها عنوان کرد و گفت: تمام خروج‌ها اعم از صادرات و ترانزیت در یک مکان انجام می‌شود و همین باعث معطلی بیش از حد می‌شود‌.
حسینی با بیان اینکه برای ساماندهی مرز باشماق به اعتبار ویژه‌ای نیاز است گفت: اگر این ساماندهی انجام شود بیش از ۷۰ درصد از مشکلات مرز باشماق حل می‌شود.



























مشخصات:
نظرات: *